Vyhněte se těmto 6 chybám při zakládání nové ordinace

Vyhněte se těmto 6 chybám při zakládání nové ordinace

Obecně se nejčastější chyby týkají:

  • výběru prostor
  • podcenění časové (a finanční) náročnosti projektu

Kromě těchto chyb zmíníme i další, se kterými se setkáváme nejčastěji.

Chyba č. 1 - možnost rozšíření na více ordinací

Ať už máte vlastní prostory nebo jste zvolili cestu dlouhodobého pronájmu, musíte myslet na možnost budoucího rozšíření do dalších ordinací a sdílení zdrojů, které již máte.

 

Často se stává, že za 2-3 roky při dobrém finančním nastavení bude mít zubní lékař dostatek prostředků na zařízení dentální hygieny nebo další ordinace. Byla by škoda, kdyby vám to prostory, ve kterých budete mít zubní ordinaci, neumožňovaly.

 

Čím více křesel má zubní lékař ve své ordinaci, tím více času je potřeba na jejich správu. Často slýcháme od lékařů, že když vlastní ordinaci s více než 4 křesly, nemají kapacitu plně se věnovat ošetřování pacientů a místo toho se musí stavět do pozice manažera.

 

V současné době 10-15 % všech ordinací řeší nějakým způsobem digitální řešení. Je dobré se zamyslet nad tím, jakým směrem byste chtěli v budoucnu vynakládat své prostředky. Pokud se specializujete na protetiku, může být finančně výhodnější pořídit si při zakládání ordinace IO skener než otiskovací hmotu a potřebné příslušenství.

 

Chyba č. 2 - finanční kalkulace

Na přístrojové vybavení je třeba počítat s částkou přibližně jeden a půl milionu korun. Koupě vlastních prostor obvykle vyžaduje násobně vyšší částku. Zřízení a vybavení nových prostor trvá zpravidla půl roku. Je to dáno jednak tím, že ca 1 měsíc trvá získání povolení od úřadů (hygiena, hasiči, stavební úřad), jednak délkou stavebních prací.

 

Dokončení prostor si často může vyžádat vyšší částku, než se původně plánovalo. Až v 50% případů jsou počáteční náklady mnohem vyšší, než se očekávalo. Aby se předešlo situacím, kdy na přístrojové vybavení nebude dostatek peněz, je dobré mít při plánování větší finanční rezervu a předem si spočítat reálný scénář.

 

Máte zájem o checklist, jak založit novou praxi? Připravili jsme pro vás instruktážní video, abychom vás nic nezaskočilo.

 

Chyba č. 3 - rekolaudace

Pokud chceme změnit využití prostor (např. z kanceláře na zubní ordinaci), je nutné získat novou rekolaudaci (změna účelu užívání stavby)  a povolení od příslušných úřadů.

 

Pokud je prostor kolaudován jako zdravotní zařízení  (např. při převzetí stávající ordinace), není nutné získávat povolení od úřadů jako v případě rekolaudace, což výrazně zkrátí dobu pro zahájení ošetřování pacientů.

 

Stručně řečeno, proces opětovného udělení kolaudace (změny účelu užívání)  se skládá z:

  • předložení návrhu hygienickému úřadu (obvykle je čekací doba 1 měsíc)
  • podání žádosti o příslušná povolení na stavebním úřadě
  • získání povolení od orgánu požární ochrany
  • demoličních a přestavbových prací, které trvají 2-3 měsíce
  • vlastní kolaudace, kdy musí být prostory kompletně vybaveny, a následná fyzická kontrola ze strany úřadu, zda byly práce provedeny v souladu s předloženým projektem

 

Chyba č. 4 - právně nevhodný výběr prostor

Zákon vyžaduje možnost parkovacího místa. Jsou též předepsané prostorové nároky na jednotlivé prostory ordinací. Stejně tak musí být zajištěn přístup k dennímu světlu, pokud pracovní doba přesahuje 8 hodin. Pro úplný seznam podmínek kontaktujte našeho odborníka na zařizování ordinací - Davida Adamce.

Chyba č. 5 - nevýhodná smlouva o pronájmu

Po osamostatnění je zpočátku výhodnější si začít prostory pronajímat. V oblasti Prahy je průměrný denní příjem za jednu ordinaci 35-45 000 Kč. Podle našich zkušeností není problém nájem prostor finančně pokrýt.

 

Při uzavírání nájemní smlouvy je vhodné uzavřít smlouvu alespoň na 5 let s možností prodloužení. Tím se ochráníte před předčasným nuceným stěhováním přístrojů. Obecně se náklady na přemístění jednoho křesla pohybují kolem
15 000 Kč. Totéž platí pro přemístění OPG. Celkové náklady na přemístění ordinace se tak mohou pohybovat až kolem 100 000 Kč.

Chyba č. 6 - ergonomie

Na ergonomii je třeba myslet hned od začátku. Při převzetí stávající ordinace mnohé odrazuje nutnost přestavby a přemístění vybavení, což může trvat 2-3 měsíce. Nakonec se však správné umístění přístrojů vždy vyplatí a usnadní práci a zvýší výtěžnost ordinace.

Pokud potřebujete poradit s vaší novou ordinací, neváhejte kontaktovat našeho specialistu Davida Adamce

 


Nechte si doručit ty nejnovější informace z moderní ordinace na e-mail

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru a my vám dáme vědět, když se zde objeví něco nového.

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Určeno odborným pracovníkům ve zdravotnictví

Určeno odborným pracovníkům ve zdravotnictví

Tyto stránky a na nich dále obsažené informace jsou určeny odborným pracovníkům ve zdravotnictví a nejsou určeny široké – laické - veřejnosti.

Pokračováním v používání těchto stránek potvrzujete, že jste odborníkem ve smyslu §2a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, a že jste si vědom(a) rizik, která jsou spojena s tím, že se seznámíte s informacemi takto určenými pro případ, že odborníkem nejste.

Potvrzuji, že jsem odborníkem

Určeno odborným pracovníkům ve zdravotnictví

Tyto stránky a na nich dále obsažené informace jsou určeny odborným pracovníkům ve zdravotnictví a nejsou určeny široké – laické - veřejnosti.<br><br>Pokračováním v používání těchto stránek potvrzujete, že jste odborníkem ve smyslu §2a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, ve znění pozdějších předpisů, a že jste si vědom(a) rizik, která jsou spojena s tím, že se seznámíte s informacemi takto určenými pro případ, že odborníkem nejste.